راهنمای خرید (بهترین) میکروفون استودیویی + قیمت روز 49 مدل
اگر به دنبال یک میکروفون استودیویی حرفهای هستید اما هنوز در مورد مناسب بودن این میکروفن دچار تردید هستید، جای درستی را انتخاب کردهاید. وقتی نوبت به خرید یک میکروفون استودیویی جدید میرسد، تمام نکات فنی و اصطلاحات تخصصی میتواند آن را یک فرآیند پیچیده به نظر برساند. این مقاله شما را با تمام اصول اولیه میکروفون استودیویی آشنا میکند تا زمانی که برای خرید میکروفون خود میخواهید دقیقاً بدانید به چه چیزی نگاه میکنید.
چه در حال فیلمبرداری یک فیلم کوتاه یا شروع یک پادکست جدید باشید، کیفیت صدا برای ارزش تولید بسیار مهم است. در حالی که بسیاری از سازندگان تنها با یک گوشی هوشمند محتوای عالی تولید می کنند، ممکن است بخواهید پروژه خود را به سطح بالاتری ببرید. مشکل این است که تشخیص اینکه کدام میکروفون استودیویی برای شما بهتر است میتواند دلهره آور باشد. بسیاری از اصطلاحات فنی پیرامون صدا مهم نیستند، اما جدا کردن کرک از چیزهای خوب ممکن است سخت باشد. مهم نیست پروژه شما چیست، راه اندازی یک کانال YouTube یا ارتقاء تنظیمات پادکست خود، چند نکته وجود دارد که قبل از خرید میکروفن استودیویی باید درباره آنها بدانید.
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید یک میکروفن استودیویی را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد محصولات و قیمتها با خرید این وسیله ارزشمند به مشکل برخوردهاید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع میکروفن استودیویی آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم را که هنگام خرید میکروفن استودیویی باید به آنها توجه داشته باشید را به شما آموزش میدهیم.
میکروفون استودیویی چیست؟
شما از میکروفون استودیویی برای ضبط با کیفیت بالا از آواز، گفتار و ساز استفاده میکنید. این کار موسیقی، پادکست یا استریم شما را با صدایی با کیفیت بالا فراهم میکند. اگر میخواهید میکروفون استودیو را مستقیماً به رایانه خود وصل کنید، یک میکروفون با اتصال USB انتخاب کنید. اگر با تجهیزات حرفهای کار میکنید، میتوانید یک میکروفون با اتصال XLR را انتخاب کنید. میکروفونهای استودیویی با حالتهای ضبط چندگانه برای ضبط منابع و برنامههای مختلف صدا مانند ضبط چند بلندگو مناسب هستند.
تاریخچه استفاده از میکروفون:
چارچوب اختراع میکروفون با ظهور تلفن در اواخر قرن نوزدهم شروع شد، اما تلاشهایی برای ساخت ابزاری که قادر به تقویت صدا باشد، قرنها قبل انجام شده بود. در مورد اینکه چه کسی اولین میکروفون موفق را مدل سازی کرد، اختلاف نظر وجود دارد، اما این میکروفون در اواخر دهه ۱۸۰۰ اختراع شد. یک میکروفون کربنی که اجازه میداد صدا به سیگنال الکتریکی تبدیل شود. این سبک از میکروفون بود که در آغاز دوران رادیو در سپیده دم قرن بیستم مورد استفاده قرار گرفت. با پیشرفت تکنولوژی، میکروفون نیز پیشرفت کرد و میکروفون های خازنی و نواری به زودی اختراع شدند. با پیشرفت میکروفون و عملکرد آن در این زمان، یک فرورفتگی و جریان جالب وجود داشت. همانطور که میکروفونها بهتر شدند، کیفیت پخش، ضبط موسیقی و در نهایت تلویزیون نیز بهبود یافت.
نحوه انتخاب میکروفون استودیویی:
مهندسان حرفهای ضبط میدانند که انتخاب خلاقانه میکروفون یک عنصر ضروری در هر ضبط عالی است. با این حال، اگر در زمینه ضبط تازه کار هستید، موضوع میکروفون احتمالا در هالهای از رمز و راز پنهان شده است. با کمی تجربه استودیویی، یاد میگیرید که میکروفونهای خاص استودیویی برای ضبط سازهای خاص به خوبی کار میکنند، اما بدون درک تئوری آکوستیک، احتمالاً دلیل آن را نخواهید فهمید. آیا به دنبال یک میکروفون دینامیک یا خازنی هستید؟ لوله یا حالت جامد؟ با انواع مختلفی از میکروفونهای استودیویی که میتوانید از بین آنها انتخاب کنید، میتواند بسیار زیاد به نظر برسد، بنابراین درک اولیه انواع میکروفون و کاربرد آنها به خوبی به شما کمک خواهد کرد. یک انتخاب بد میکروفون معمولاً به ذهن شما برمیگردد. راهنمای خرید میکروفن استودیویی اسرار میکروفون را آشکار میکند و شما را در مسیر ضبط صدای فوق العاده قرار میدهد. مثل همیشه، کارشناسان میکروفون میتوانند به شما در انتخاب بهترین میکروفون برای خود کمک کنند.
انواع میکروفون استودیویی:
- میکروفونهای دینامیک: در یک میکروفون دینامیک، سیگنال صوتی با حرکت یک هادی در یک میدان مغناطیسی تولید میشود. در اکثر میکروفونهای پویا، یک دیافراگم بسیار نازک و سبک در پاسخ به فشار صدا حرکت میکند. حرکت دیافراگم باعث میشود یک سیم پیچ صوتی معلق در یک میدان مغناطیسی حرکت کند و جریان الکتریکی کوچکی تولید کند. میکروفونهای دینامیک نسبت به میکروفونهای کندانسور حساسیت کمتری دارند (به سطوح فشار صدا و فرکانسهای بالا) و معمولاً مجازات بیشتری را تحمل میکنند. آنها همچنین تمایل به ارزان تر بودن دارند. Dynamics برای ضبط درام و گیتار الکتریک مناسب است.
- میکروفونهای خازنی: وقتی به منبعی که به دنبال آن هستید وفاداری مطلق است، به سراغ میکروفون خازنی بروید. خازنها نسبت به میکروفونهای دینامیک به سرعت و تفاوتهای ظریف امواج صوتی واکنش نشان میدهند. این سیستم مکانیکی ساده از یک دیافراگم رسانای نازک کشیده تشکیل شده است که نزدیک به یک دیسک فلزی (صفحه پشتی) قرار گرفته است. این آرایش خازنی ایجاد میکند که بار الکتریکی آن توسط یک منبع ولتاژ خارجی یا یک باتری یا منبع تغذیه اختصاصی یا برق فانتومی که توسط میکسر شما تامین میشود، به آن داده میشود. دیافراگم میکروفون در پاسخ به فشار صدا کمی لرزش دارد و باعث تغییر ظرفیت خازن و ایجاد تغییر ولتاژ میشود. میکروفونهای خازنی در انواع حالت جامد و لولهای و شکلها و اندازههای بسیار متنوعی عرضه میشوند، اما همه آنها مطابق این اصول عمل میکنند.
- میکروفونهای روبانی: میکروفنهای نواری که به طور گسترده در عصر طلایی رادیو مورد استفاده قرار میگرفتند، اولین میکروفونهای جهت دار موفق تجاری بودند. امروزه، میکروفونهای ریبون به لطف تلاشهای تعداد انگشت شماری از شرکتها مانند Royer، از یک بازگشت لذت میبرند. میکروفونهای نواری به سرعت مولکولهای هوا که یک عنصر کوچک معلق در یک میدان مغناطیسی قوی را حرکت میدهند، به جای سطح فشار صوت (SPL) واکنش نشان میدهند، که این همان چیزی است که بیشتر انواع میکروفونهای دیگر را «تحریک» میکند. در برنامههای استودیویی، این تفاوت عملکردی مهم نیست، اگرچه میتواند در طول ضبط مکان بیرونی در یک روز بادی بسیار مهم باشد. میکروفونهای نواری قدیمی مانند RCA 44 و ۷۷DX بسیار ظریف بودند. میکروفونهای ریبون امروزی مانند: Royer R121 و R122 برای تحمل سختیهای استفاده روزانه از استودیو طراحی شدهاند.
- میکروفونهای USB: یک پیشرفت اخیر در فناوری میکروفون، میکروفون USB شامل تمام عناصر یک میکروفون سنتی است: کپسول، دیافراگم، و غیره. تفاوت آن با سایر میکروفونهای استودیویی شامل دو مدار اضافی است: یک پیش تقویتکننده داخلی و یک آنالوگ به دیجیتال یا مبدل (A/D) دارند. پری امپ باعث میشود که اتصال میکروفون USB به میکسر یا پری امپ میکروفون خارجی غیر ضروری باشد. مبدل A/D خروجی میکروفون را از آنالوگ (ولتاژ) به دیجیتال تغییر میدهد، بنابراین میتوان آن را مستقیماً به رایانه وصل کرد و با نرم افزار ضبط آن را خواند. این کار ضبط دیجیتال موبایل را به آسانی وصل کردن میکروفون، راهاندازی نرمافزار DAW و ثبت رکورد آسان میکند.
نکات مهم هنگام خرید میکروفن استودیویی:
انتخاب یک میکروفون خازنی جدید استودیویی این روزها کار آسانی نیست. انتخابهای زیادی برای کاربر استودیوی خانگی وجود دارد و تلاش برای یافتن میکروفونی که از بین مردم متمایز باشد، می تواند تصمیم سختی باشد. اگر صاحب استودیوی خانگی هستید، تصمیم میتواند اهمیت دو چندانی داشته باشد، زیرا احتمالاً تنها از یک میکروفون به عنوان خازن استودیویی استفاده میکنید، بنابراین مهم است که یکی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد و به کار خود ادامه دهد. برای شما همانطور که استودیوی شما در طول سالها رشد می کند. در اینجا شش نکته مهم وجود دارد که باید قبل از حرام کردن پول نقدی که به سختی به دست آوردهاید روی آن میکروفون جدید براق فکر کنید.
تغییرات الگوی پیکاپ میکروفن:
بسیاری از میکروفونهای خازنی دارای الگوهای انتخابی پیکاپ هستند و این میتواند بسته به اتاق و کاربرد مورد نظر برای شما مهم باشد. الگوی پیکاپ اساساً میدان صوتی است که در آن میکروفون صدا را میگیرد. یک کپسول میکروفون همه جهته صدا را نسبتا به طور یکنواخت در جلو و پشت میکروفون ضبط میکند. اگر قصد دارید از میکروفون برای ضبط گروه کوچکی از خوانندگان، نوازندگان سازهای کوبهای استفاده کنید، یا اگر فقط یک اتاق واقعا عالی دارید و میخواهید ویژگیهای طبیعی آن و همچنین صدای مستقیمی که در حال ضبط آن هستید را ثبت کنید، میتواند عالی باشد.
الگوی پیکاپ کاردیوئید تا حدودی به شکل قلب است و صدا را از پشت خود رد میکند در حالی که صدا را از جلوی آن میگیرد. برای بسیاری از کاربران استودیوی خانگی که ساختار یا کنترلی را که دوست دارند بر روی محیط ضبط خود ندارند، این انتخاب خوبی خواهد بود. همراه با یک بافل پشت میکروفون برای از بین بردن انعکاسهای ناخواسته در اتاق، میتوانید صدای صوتی بسیار خوبی را حتی از مشکل ترین اتاقها دریافت کنید.
اگر میکروفونی که قصد خرید آن را دارید دارای یک سوئیچ پیکاپ قابل انتخاب باشد، احتمالاً میتوانید بین الگوهای مختلف پیکاپ در موقعیتهای مختلف انتخاب کنید که کمی انعطافپذیری بیشتری به شما میدهد.
حساسیت اثر مجاورتی میکروفن:
اگر قرار است هر صدای حرفهای، پادکست یا کار با خوانندگانی را انجام دهید که تمایل به دور شدن از میکروفون دارند، باید حساسیت اثر مجاورت میکروفون را در نظر بگیرید. میکروفونهایی وجود دارند که به طور خاص طراحی شدهاند تا نتیجه یکنواخت بیشتری ارائه دهند، چه منبع در فاصله ۳ اینچ یا ۱۵ اینچ قرار گیرد. این ویژگی خاص دلیلی است که چرا ElectroVoice RE20 یا Shure SM7B برای تولید رادیویی زنده و صداگذاری بسیار مهم است. شما میتوانید درست روی میکروفون یا چندین اینچ دورتر باشید و نگران افزایش شدید پاسخ باس نباشید.
منحنی پاسخ فرکانس میکروفن:
تقریباً هر میکروفون حرفهای نموداری از پاسخ فرکانسی خود را ارائه میدهد. پاسخ فرکانسی یک میکروفون اندازه گیری مقداری است که در آن به هر محدوده فرکانسی معین پاسخ میدهد. به عبارت دیگر، خطاهای خاص نسبت به میکروفونهای دیگر کمی بالاتر یا کمی پایینتر میگیرند. این یکی از دلایل اصلی استفاده از یک میکروفون در نوع خاصی از منبع است.
دانستن اینکه چگونه یک میکروفون به فرکانسهای خاص پاسخ میدهد باید کاملاً بر تصمیم شما برای خرید آن میکروفون تأثیر بگذارد. اگر قرار است از این میکروفون برای ضبط وکال اغلب برای خود استفاده کنید، در حال حاضر متوجه میشوید که در حال حاضر چه فرکانسهایی را با EQ رام میکنید؟ اگر در حال حاضر ۳ تا ۵ دسی بل در ۵k بیرون می آورید، آیا واقعاً میکروفونی میخواهید که در آن محدوده فرکانس برآمدگی بزرگی داشته باشد؟ ممکن است با پیدا کردن میکروفونی که نیازهای شما را تکمیل میکند، در زمان تولید با ارزش زیادی صرفه جویی کنید.
منبع تغذیه میکروفن:
بسیاری از میکروفونهای سطح بالا دارای منبع تغذیه هستند یا به برق فانتوم نیاز دارند. این مورد دیگری است که باید قبل از خرید در نظر بگیرید. اگر میخواهید روی ضبط با موبایل بمانید، خرید یک میکروفون با منبع تغذیه مورد نیاز میتواند دردناک باشد، به خصوص اگر میخواهید آن میکروفون را در یک غرفه آواز قرار دهید و آن را برای برق وصل نکرده باشید.
کف سر و صدا میکروفن:
یکی از اشکالاتی که در خرید میکروفون خازنی وجود دارد، سطح نویز آن است. اصطلاح «کف سر و صدا» به سطح «صدای خود» دستگاه اشاره دارد. به عبارت دیگر، وقتی میکروفون را بالا میبرید اما صدایی در نمیآورید، کمی نویز در پسزمینه میشنوید. این یک مفهوم پیچیده است، زیرا بیشتر سطح نویز کلی توسط برق زمین استودیو، انتخاب پیش تقویتکننده، انتخاب دستگاه صوتی و حتی کابلهایی که برای خود انتخاب میکنید تعیین میشود. با این حال، میکروفون قطعاً میتواند به ایجاد نویز شما کمک کند، و اگر در این مورد کوتاهی کنید، میتواند کمک زیادی به شما کند.
محدوده دینامیکی و فضای سر میکروفن:
یکی از اصلیترین ویژگیهایی که هنگام خرید یک میکروفون خازنی گرانتر برای آن هزینه میکنید، محدوده دینامیکی و فضای سر است که باید با آن کار کنید. محدوده دینامیکی را به عنوان تفاوت بین پایین ترین سطح و بلندترین سطحی که میتوانید در آن ضبط کنید، در نظر بگیرید. برخی از میکروفونها در کل محدوده دینامیکی خود به خوبی پاسخ میدهند و برخی دیگر پاسخ نمیدهند. اغلب گزارشهایی از کاهش پاسخ باس توسط میکروفونهای مختلف یا دریافت فرکانسهای ناخواسته در سطوح مختلف مشاهده میکنید. یک کندانسور با کیفیت بالا فضای زیادی برای کار کردن در اختیار شما قرار میدهد و در کل محدوده دینامیکی خود پاسخی یکنواخت به شما میدهد، یا حداقل بر پاسخ به روشی خوب تأثیر میگذارد.
محدوده دینامیکی یک میکروفون را نیز میتوان به سطح نویز متصل کرد. Electro Voice RE20، جزء اصلی بسیاری از استودیوها، به دلیل «گرسنگی به دست آوردن» کاملاً بدنام است. بله، دامنه دینامیکی زیادی دارد، اما برای رسیدن به سطح قابل قبولی باید آن را بسیار بالا ببرید و اگر بقیه زنجیره سیگنال شما به درستی محافظ یا زمین نباشد، میتواند باعث ایجاد نویز ناخواسته شود.
- نحوه نمایش محصول ها